فريدة الشوباشي عن تصريحات يوسف زيدان بشأن طه حسين: عيب لما يتقال كده على عملاق الأدب - مصر النهاردة

القاهرة 24 0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف

عزيزي الزائر أهلا وسهلا بك في موقع مصر النهاردة نقدم لكم اليوم فريدة الشوباشي عن تصريحات يوسف زيدان بشأن طه حسين: عيب لما يتقال كده على عملاق الأدب - مصر النهاردة

الجمعة 10/مايو/2024 - 01:55 م

علق الكاتبة فريدة  الشوباشي على ما صدر من الكاتب يوسف زيدان على ما صدر منه ومن الكاتب السوري فراس السواح بأنهما أفضل من طه حسين، وهو ما أثار غضب المثقفين.

فريدة الشوباشي عن مركز تكوين: معرفوش ومش عايزة أشوفه

وقالت فريدة الشوباشي في تصريحات خاصة لـ القاهرة 24: يوسف زيدان والسوري اللي معاه بيقولوا إنهم أحسن من طه حسين وده كلام مرفوض جملةً وتفصيلا، لأنه عيب يتقال كده على عملاق من عمالقة الأدب والشجاعة كمان في تاريخنا العربي كله.

وتابعت: أنا ضد القمع، وأنا معرفش إيه تكوين ده ومشفتوس ومش عايزة أشوفه لأن عندي ما يكفيني من المعلومات، لكن اللي أنا بقوله إن ربنا قال اقرأ مقلش اخرس، ولازم نواجه الحجة بالحجة.. هما بيقولوا كلام وإحنا نرد عليهم بكلام. 

وكان يوسف زيدان وجه سؤالا إلى الكاتب السوري فراس السواح خلال مؤتمر مؤسسة تكوين الفكر العربي: هل أنت أهم من طه حسين، فرد السواح: أنا أهم من طه حسين وأنت أهم من طه حسين.

وفي سياق آخر هناك حالة من التراشق والهجوم المتبادل بين علاء مبارك ابن الرئيس الأسبق حسني مبارك، والكاتب يوسف زيدان، بسبب ظهور صور لأعضاء مجلس أمناء تكوين وأمامهم زجاجة بيرة، وهو ما علق عليه علاء مبارك متسائلا: إزازة البيرة المشبرة اللي في الصورة بتاعت مين يا عفاريت؟

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق